Rapport från eventbranschen 2025
"Inget har varit självklart." Contrasts VD, Ola Comstedt, summerar första halvåret 2025 från sin favoritplats på jorden.
2025-08-26
“Alla upplever motstånd nu” sa en av mina långvariga kundrelationer i ett samtal. Han ville trösta mig eftersom vi är, som han sa, “i en konjunkturkänslig bransch”.
Och visst har han rätt, varumärkesupplevelser och event riskerar att ryka när kunder håller tillbaka.
Men den här våren vi har bevisat att det inte behöver vara så!
Vi har nämligen jobbat hårt. Och då menar jag HÅRT. Införsäljningen har varit mer slitsam än någonsin. Ingenting kommer gratis just nu.
Men som de smålänningar vi är i själen, gör vi det som krävs. Vi knyter handen i fickan och matar på!
Fina utmärkelser och nytt affärsområde igång
Samtidigt har vi faktiskt också lyckats nå flera fina milstolpar:
- medalj för 𝗔̊𝗿𝗲𝘁𝘀 𝗘𝘃𝗲𝗻𝘁 𝗕𝟮𝗕
- utmärkelsen 𝗘𝘅𝗰𝗲𝗹𝗹𝗲𝗻𝗰𝗲 𝗶𝗻 𝗖𝘂𝘀𝘁𝗼𝗺𝗲𝗿 𝗥𝗲𝗹𝗮𝘁𝗶𝗼𝗻𝘀
- etablerat 𝗕𝟮𝗖 som ett helt nytt ben
Jag är stolt över alla contrastare. De vägrar låta motvinden bestämma takten. De löser dagligen problem, samtidigt som de också lyfter blicken och jobbar för att vara relevanta för våra kunder på vår väg framåt.
B2C-event och AI på agendan i höst
Just nu implementerar vår AI-grupp nya arbetssätt och lösningar. Vårt nya ben B2C har tagit en självklar plats, och i sommar tar vi nya varumärken ut i Sverige för att möta konsumenter – med stora upplevelser i verkligheten.
Nu känns det skönt att ta semester och veta att vi fixade det, trots en skakig januarimånad.
Hösten är full med nya spännande evenemang. Det blir en väl avvägd mix av allt från härliga fester och resor till kick-offer och innehållstunga möten.
Men innan dess.. lite välförtjänt vila! Jag ska bara bocka av en rekresa till Grekland först. 😎
Glad sommar, vänner!
// Ola och alla på Contrast
PS. Min favoritplats (en av dem i alla fall) är Korrö i Småland, inte långt från platsen där jag växte upp. Jag älskar det småländska landskapet, de röda stugorna, det strävsamma och okomplicerade.