Preems mässaktivering
Svårt att nå ut på mässor? Här är lösningarna som gav Preem många besökare i montern.

Uppdrag
Elmia Lastbil i Jönköping är en internationell mässa för åkeri- och transportbranschen. Drivmedelsföretaget Preem hade bokat en monterplats för att möta kunder med fokus på tunga fordon. Preem bad om Contrasts hjälp för att skapa en spännande aktivering i montern för att komma i kontakt med så många potentiella kunder som möjligt.
Preem ville:
1. locka många besökare
2. engagera dem i montern
3. få dem att vilja stanna kvar
4. ge säljarna en möjlighet till samtal
5. lämna ett avtryck som är bestående
Lösning
Efter genomgång av målgrupp, målsättningar och syfte föreslog vi en tävling – “Kasta snabbt” – en aktivitet som engagerar och som vi visste skulle intressera mässbesökarna.
Tävlingen “Kasta snabbt”:
• Var så enkel att vem som helst kan delta
• Engagerade målgruppen (en styrkeutmaning)
• Gav priser av värde för deltagarna
• Lämnade avtryck (upplevelse + brandade produkter)
Resultat
Preem-tofflorna, designade av vår AD Johan Wikström, blev snabbt en snackis på mässan och ett dragplåster för hela Preem-montern.
Många ville delta i tävlingen. I kön som bildades fick Preem möjlighet till många givande samtal med besökare som väntade på sin tur.
Key take-away: Underskatta aldrig en grundlig målgruppsanalys. Det handlar aldrig om hur sofistikerad en lösning ser ut, utan om hur mycket den engagerar dem du vill nå.



