Sverigeturné med Elitfönster
När fönstertillverkaren Elitfönster fyllde 100 år ställde de sig frågan: "Hur lever vi i 100 år till?" Svaret blev att satsa på nästa generation av fönsterköpare. Tillsammans med Contrast gav de sig ut på en turné genom Sverige under sommaren 2024.
BAKGRUND
Elitfönster är välkända för sin höga produktkvalitet och Bäst-i-test-placeringar. När den småländska tillverkaren bjöd in Contrast för att planera varumärkesupplevelser under jubileumsåret, väcktes tanken om att åka på festivalturné…
Idén var både djärv och nytänkande. Att möta glada festivalbesökare i stället för återförsäljare – kunde detta kanske vara den perfekta strategin?
Projektgruppen blev övertygad. Festivalturnén skulle ge en unik möjlighet att möta både dagens fönsterköpare och morgondagens. Det vill säga: familjer.
Turnéns målsättning var att öka varumärkeskännedomen. Elitfönster ville också visa att man är ett skönt och modernt företag att lita på, även i framtiden.
LÖSNING
Contrast baserade konceptet på kärnvärdena om “enkelhet, hållbarhet och kvalitet – på småländska”. Nyckelbegreppen var “Bäst-i-test” och “100 år”.
Vi formade budskapen och budskapsbärarna efter målgrupperna och den nya miljön. Vi såg också till att kommunikationen inte enbart skulle nå festivalbesökarna utan även sträcka sig långt utanför festivalområdena och leva längre än festivalen.
Därefter tog vi varumärket på en resa, tillsammans med Rix FM Festival, från Luleå i norr till Malmö i söder.
Varumärkesupplevelser i festivalmontern:
- VR-spel – installera fönster snabbt och med precision (för att engagera och väcka intresse för fönstermontage)
- Fototävling, med fönsterkarm för sociala kanaler (besökare som postade inlägg hade chans att vinna Front row-biljetter för att se festivalen från scen)
- Lyckohjul med vinst varje gång
- Vinster och give-aways med tydliga budskap:
– Bäst på solskydd (solstolar, solkräm, solglasögon och kepsar)
– Bäst på oväder (regnponchos)
– Bäst på oljud (öronproppar och hörselkåpor)
– 100 år (t-shirts och truckerkepsar i retrostil med jubileumslogotyp)
– 100 år (“tatueringsgnuggisar”, fönstertvätt, reflexer, tumstockar, pennor och mer)
Varumärkesexponeringar på festivalområdet och utanför:
- Aktivering från scen: “Kepsregn” till Elitfönster-sång med programledarna samt en rullande Elitfönster-film
- Elitfönster-turnébuss, en elbil med campervan-vibbar för att stödja narrativet om hållbarhet, det småländska ursprunget och naturen
- Tältduk med tydlig jubileumslogotyp för synlighet vid filmning på området och med drönare.
RESULTAT
Resultatet var över förväntan:
⭐️ Hela 56 000 konsumenter besökte Elitfönsters monter
⭐️ Varumärkeskännedomen ökade med 26 procentenheter (jämfört med icke-besökare).
⭐️ 88% fick en positiv eller mycket positiv upplevelse av besöket i Elitfönsters monter
⭐️ 90% var positiva eller mycket positiva till Elitfönsters medverkan.
“Contrast har varit en ovärderlig partner genom hela processen, från idé till genomförande. Deras kreativa och strategiska insats gjorde att vi inte bara syntes, utan verkligen engagerade festivalpubliken. Resultatet överträffade våra förväntningar och vi tar med oss många värdefulla insikter för framtiden.”
– Emma Kikson, Marknads- och affärsutvecklingschef på Elitfönster












“Elitfönster blev ett mycket populärt inslag i eventbyn, de hade något för alla och aktiviteterna skapade ofta kö.”
“Vi har aldrig varit med om en keps som var så uppskattad!!”
– Rix FM Festival