“Ett enkelt jobb som event” - Ola avlivar myten om eventjobb en gång för alla

Den största missuppfattningen om event är att det skulle vara ett enklare jobb än andra. Ola blir smått provocerad en kväll hemma i TV-soffan och börjar lista vad som krävs av en professionell projektledare inom event.

2023-11-22

Ola Comstedt, VD på Contrast, projektleder ett event i Spanien

TV-programmet Draknästet hade för en tid sedan bjudit in en kille som utvecklat en app för bemanning, vilken han sökte finansiering till. Som svar på frågan om vem som ska använda appen, svarade han: ‘Alla som söker medarbetare till enkla jobb såsom event…’

‘Bah!’ Jag baxnade i TV-soffan. Enkelt jobb?! Är detta den allmänna uppfattningen om det vi gör? 

Jag inser förstås att det finns så många olika typer av företag som faller under branschrubriken ‘Event’. Det gör allt från varumärkesupplevelser med mätbara resultat till festliga lekar och matdemostrationer på ICA.

Men oavsett, otydlig kommunikation har aldrig visat sig särskilt gynnsam. Där i bruset finns ju trots allt vi. Det kändes inte bra.

Jag stängde av TVn och började lista punkter i mitt huvud: Vad innebär det egentligen att arbeta med event, att vara framgångsrik som projektledare i eventbranschen? 

 

Man måste vara…

🕵🏻 Nyfiken allvetare 
Man måste kunna mycket om mycket helt enkelt. Låter möjligen som en klyscha men vår upplevelse av vårt jobb är sådan.

♟️Strategisk
Vi måste ha en strategisk ådra för att verkligen förstå våra kunders utmaningar och behov, vad de vill kommunicera och varför. I den förmågan behöver vi hjälpa, ge råd och stötta våra uppdragsgivare.

🎨 Kreativ 
Vi måste kunna bryta ned kundens behov till ett kreativt koncept med en genomgående röd tråd och även kunna mäta effekten av det som kommuniceras. Allt måste hela tiden följa företagets hjärta och själ och hur de vill bli uppfattade för att stärka varumärket såväl externt som internt.

🧑🏼‍🚀 Noggrann som en NASA-ingenjör
När vi kommer till produktionen måste vi vara lika noggranna som en ingenjör på Nasa, inget får lämnas åt slumpen.

📈 Analytisk som en börsmäklare
Vi måste kunna se situationer ur helikopterperspektiv för att förutse och avhjälpa möjliga hinder och problem innan de inträffar.

🪖 Disciplinerad som en militär
Vi måste hålla militärisk disciplin för att kunna leverera upplevelsen inom en tydlig tidsram och att deltagarlogistik fungerar klanderfritt.

🎬 Regissör i Broadway-klass
Vi måste alltid överträffa våra kunders förväntningar likt en proffsig uppsättning på Broadway för att skapa förutsättningar för nästa affär.

🧾 Korrekt som en revisor
Vi måste vara drillade likt en revisor för att hantera budgetar, momssatser och fakturor och vi behöver hålla koll på underleverantörer, försändelser, trycksaker, eventwebbar, innehåll, artister, tåg, bussar… 

😃 Positiv och glad
Och vi måste göra allt ovan pigga, glada, trevliga, med ett leende på läpparna och en inställning att ‘inget är omöjligt’.

 

Så… nej, ‘enkelt’ skulle jag inte använda för att beskriva hur det är att jobba med event – i alla fall inte den typen som innefattar strategisk kommunikation genom upplevelser och möten. Men otroligt givande och utvecklande… DET är det definitivt!

Vi försöker alltid förhålla oss ödmjuka till vår värld inom brand experience genom möten och events. Jag lovar att man blir ödmjuk efter många år i branschen. För vårt jobb är aldrig enkelt, det tenderar dessutom att bli mer utmanande för varje år som går. Men det är också det som gör vårt arbete så roligt! Vi lär oss av våra kunders nya utmaningar hela tiden.

Det skulle vara fruktansvärt tråkigt om man blev fullärd, tänker jag.

Ha en fortsatt fin vecka,

Ola