Affärsplanen, din kompass - när läste du den senast?

Framgång handlar om att hela tiden röra sig framåt. Systematiskt och strukturerat. Vår VD Ola Comstedt vill påminna om den självklara, men ofta försummade, affärsplanen - ett verktyg som har visat sig effektivt för att hålla kursen i kristider.

2023-09-29

Ola Comstedt är VD på eventbyrån Contrast.

Underbara framtid! Det är knappt att jag vågar skriva så när många företagare och ledare måste balansera allt tightare budgetar med höga resultatkrav. Och jag menar inte att vi på Contrast glider på någon räkmacka just nu.

Vad jag menar är att det känns extra viktigt att hitta en framtidstro, mitt i kaoset, och våga blicka framåt. För ljuset finns ju där, någonstans, framöver…

Just detta ägnade vi en heldag åt i tisdags. Vi kikade in i det okända, in i Contrasts framtid: Vi påbörjade skapandet av vår nästa affärsplan. Om det är ett råd som jag vill påminna om i kristider, så är det detta:

⭐️ Underskatta aldrig en bra affärsplan! ⭐️

 

I första kursen i företagsekonomi på universitet ingick ”Affärsplan” som delmoment. Affärsplanen tillhör det mest grundläggande i all verksamhet. Ändå blir den ofta något som glöms bort i vardagen. 

Jag vet av egen erfarenhet.

Det fanns en period då det strategiska fick stryka på foten, till förmån för ett kortsiktigt perspektiv enligt tesen ”pengar nu, inte sen”. 

Det blev en dyr läxa. 

 

Så här hanterar vi affärsplanen idag:

🎯 Vi sätter långsiktiga mål (3 år) och skapar handlingsplaner som vi sedan checkar av löpande.

🎯 Vi stakar ut en riktning likt en kompass och följer den mer eller mindre slaviskt. Det finns inget slumpartat i det vi gör, allt följer en väl genomarbetad plan. 

🎯 Vi sätter realistiska mål för verksamheten och det som behöver göras för att nå målen. Det kan handla om organisationsutveckling, strategiska rekryteringar, utveckling av erbjudandet, digitalisering, nya segment av kunder och så vidare.

🎯 Vi utgår från affärsplanen för att fortsätta med att sätta andra strategier, som marknadsplan och försäljningsstrategi.

🎯 Vi börjar i god tid. Vår nästa version av affärsplanen ska vara färdig sommaren 2024. 

🎯 Vi låter skapandet ta tid. Att skriva en bra affärsplan måste få ta tid. Men det är INTE bortkastad tid.

🎯 Och sist men inte minst: Vi tar in hjälp utifrån. Jag vet att många VD:ar tänker att de är mindre bra om de tar hjälp, men det är faktiskt inte konstigare än att köpa in bokföringshjälp idag. Man behöver inte vara stålmannen som klarar allt. Vår klippa Victoria Hubertsson håller oss på rätt kurs när vi grävt ner oss för länge i kundprojekten.

 

Sen vill jag påminna om att det finns det något väldigt tillfredsställande att titta tillbaka på den förra affärsplanen och alla avbockade checklistor… Man ser exakt vad vi åstadkommit. Det ger en positiv känsla av rörelse framåt och handlingskraft. Det är starkt.

Framgång handlar ju om att hela tiden röra sig framåt, dit man vill. Systematiskt och strukturerat.  

Håll ut! Och håll framför allt affärsplanen nära.

 

Kram,

Ola