Kickoff, konferens, mässa och kundevent - ett multievent för Lyreco
När två företag går samman är det mycket som förändras. Konkurrenter ska bli kollegor. Fiender ska bli vänner. 2 varumärken ska bli 1. Nya värderingar kommer till. Liksom nya chefer.
Så var det för Staples när de 2022 blev uppköpta av franska Lyreco. Contrast fick vara med om att arrangera deras första gemensamma möte under ett gemensamt flagg.
”Välregisserat och underhållande"
TYP | Kickoff, konferens, mässa och kundevent
PLATS | Svenska Mässan i Göteborg
ANSVARIG | Ulla Lindström
SYFTE | Skapa nya relationer mellan medarbetare, leverantörer och kunder, samt relationer till det nya varumärket
Bakgrund
Contrast har under ett antal år fått förtroendet att arrangera Staples årliga konferens och leverantörsmässa – ett event som samlar både medarbetare och leverantörer. När kontorsmaterialleverantören blev uppköpt av sin franska konkurrent Lyreco ville ledningen samla all personal på en gemensam kickoff. Mötet skulle bli startskottet mot byggandet av en ny gemenskap och en ny gemensam väg framåt. En rad förändringar hade redan påbörjats: Nytt varumärke, nya värderingar, ny ägare… och nya kollegor.
Uppdrag
Contrast fick uppdraget att skapa den årliga konferensen och leverantörsmässan med temat ”Bättre tillsammans”. Den röda tråden var Hållbarhet. Nytt för den här gången var att vi fick i uppdrag att lägga till ytterligare en målgrupp för eventet; företagets kunder.
Lösning
Vi skapade ett multievent i två dagar. Dag 1 var dedikerad för kunderna, säljkåren och leverantörerna. Här byggde vi en leverantörsmässa i mässlokalerna på Gothia Towers som vi varvade med intressanta seminarier om hållbarhet och trendspaning, vilka även företagets kunder fick ta del av. Den första dagen avrundades med avslappnade, sociala och relationsskapande aktiviteter.
Dag 2 var för medarbetarna som fick en konferens och kickoff där de äntligen fick träffas på riktigt och lära känna varandra. Hela dagen avslutade med en ordentlig fest för medarbetarna; en sittande middag med mycket musik, underhållning, energi, aktiviteter och roliga prisutdelningar.
Resultat
Eventet som helhet fick höga betyg. På dagarna var det högtryck i lokalerna, mässan hade snabbt blivit fullbokad och alla utrymmen som fanns var fulla av aktivitet. Kvällsaktiviteterna var avslappnade och informella och gav möjligheter att skapa både affärsrelationer och att lära känna varandra bättre.
”Välregisserat och underhållande. Inte alls långtråkigt”
”Festen var riktigt trevlig!”
”Engagerande! Och mycket glädje på scen!”