Internationellt kundevent för världsledande tillverkare
Vår internationella kund hade blivit rekommenderade svenska Contrast för att arrangera deras nästa stora kundevent.
Men vilket resultat kan man vänta sig när man går ifrån ett traditionella konferensupplägg?
BAKGRUND
Vår kund är ett världsledande industriföretag med över 15 000 anställda i 30 länder. Vi möttes första gången på deras europeiska huvudkontor i Luxemburg, dit vi kom på rekommendation för att visa vad svenska Contrast kan tillföra deras årliga återförsäljarmöte.
UTMANING
Det årliga mötet är en central händelse för företaget. Här samlas återförsäljare från hela Europa för att bygga relationer, dela erfarenheter och få en gemensam bild av vart branschen är på väg. Samtidigt är det ett tillfälle för företaget att visa uppskattning och skapa stolthet.
Tidigare år hade upplägget varit traditionellt med långa presentationer och mycket information från scen. Men nu ville företaget våga något nytt. De gav oss uppdraget att ta fram ett format för att skapa ordentligt engagemang.
LÖSNING
Vi började med att vända på perspektivet: från att prata till deltagarna till att prata med dem.
Powerpointen fick stå tillbaka till förmån för dialog, interaktivitet och upplevelse. Vi tog fram ett programformat lett av en professionell moderator, med filmade inslag från fabrikerna, scenintervjuer, gruppdiskussioner och engagerande samtal. Dramaturgin påminde om digitala möten där tempot och närvaron blir avgörande.
Till kvällen skapade vi en aktivitet som skulle stärka de personliga banden mellan deltagarna och företaget. Och vad passar bättre i Spanien än att laga paella tillsammans? Under ledning av spanska kockar fick deltagarna samarbeta över grytorna, med ett gott vin i glasen och många skratt.
“Det här eventet var mycket proffsigare än det brukar vara!”
RESULTAT
Det nya konceptet var oprövat för kunden, och det märktes att det fanns nervositet i organisationen. Särskilt hos den europeiske försäljningschefen som skulle möta flera stora kunder under eventet.
Men oron var obefogad. Deltagarna beskrev mötet som “mycket proffsigare än tidigare år”, och engagemanget i rummet talade för sig själv.
Europachefen blev så nöjd att han redan under kvällen bokade nästa konferens – en ledarsamling för 175 chefer i mars. Och i sommar producerar Contrast företagets nästa stora kundevent.
TYP | Internationellt kundmöte
PLATS | Barcelona, klostret Món Sant Benet
PROJEKTLEDARE | Ola Comstedt
SYFTE | Stärka relationerna och samarbetet med företagets kunder (återförsäljarna)
MÅL | Ökad dialog, trender, varumärkesbyggande, stärka relationer.