En bra innehållsproducent förenar kunskaper i journalistiskt berättande, människokännedom och marknadsföring. Vi blir en trygg lots i förberedelserna för er konferens eller ert event. Här tänkte jag ta chansen att dela med mig av varför en skicklig innehållsproducent är minst lika viktig som bra catering och rolig underhållning på ert nästa kund- eller medarbetarevent.

Jag började jobba som innehållsproducent i eventbranschen i början på 00-talet. Då var begreppet knappt ens uppfunnet. Sakta men säkert har vi blivit fler som arbetar med att skapa ett effektivt berättande i B2B-event och under pandemin har det skett ett genombrott som förhoppningsvis har kommit för att stanna. Tiden när vd slängde ihop en egensnickrad power-point på flyget till eventet är numera stenålder.

” Tiden när vd slängde ihop en egensnickrad power-point på flyget till eventet är numera stenålder.”


Innehållsproducenten presenterar innehållet i format som når alla

Vad är det vi bidrar med? Det korta svaret är att vi hjälper er att presentera ert innehåll i ett format som passar YouTube-generationen och förstås även alla som växt upp med tv. Det gamla sättet; att ge alla talare 45 minuter var att berätta fritt, läsandes innantill från sisådär 100 Powerpointsslides har faktiskt mer likheter med skolundervisningen från förra sekelskiftet än med modernt berättande, så det är närmast ett under att det fortfarande lever kvar år 2022.

Känslan är lika viktig som budskapet

Vi gör en grundlig research av vad ni vill förmedla till era kunder eller medarbetare. Därefter föreslår vi en rad varierande sätt att presentera budskapet. Ska det var en film, en intervju, en sketch? Här handlar det också mycket om att hjälpa våra uppdragsgivare att avgränsa innehållet till något som faktiskt våra mänskliga hjärnor är kapabla att uppfatta under en eller par dagar. Vi försöker dessutom låta känslan bära budskapet.  Med det menar vi att engagemang skapas till stor del genom det ordlösa. Lika viktigt, eller kanske viktigare, än orden i budskapet är tonläget och känslan i det som sägs. Vi sätter kort sagt deltagarnas upplevelse i centrum.

Innehållsproducenten skapar en röd tråd i berättandet

Innehållsproducenten har likt redaktören på en nyhetsredaktion, den övergripande kollen på vad alla medverkande förmedlar. Vi styr bort från upprepningar och skapar en röd tråd i berättandet. Med goda argument hjälper vi talarna att förstå att tio minuter välskrivet och proffsigt paketerat innehåll ofta säger mer än 45-minutersdragningar.
 

Resultat: Underhållande, teambildande event där budskapet når fram

Det är alltid lika underbart att se reaktionerna hos våra uppdragsgivare som har vågat sig på att lägga till en innehållsproducent i eventbudgeten. Deltagarna på mötet brukar vara lyriska. Plötsligt är även konferenspassen underhållande och teambildande. Inte bara ett nödvändigt ont att ta sig igenom, innan det vankas mat och underhållning. Från början skeptiska uppdragsgivare blir i regel återkommande kunder.

I mitt fall kombinerar jag oftast arbetet som innehållsproducent med att agera moderator. Som utomstående bidrar jag med vad jag brukar kalla ”ett yttre uppskattande öga”. De medverkande på scenen känner sig friare och säkrare i sina roller med en trygg, professionell programledare att luta sig emot.


Det ska bli underbart att träffas fysiskt igen efter två års digital distans. Men oj vad mycket bra vi har lärt oss de här åren. Inte minst vikten av ett proffsigt producerat innehåll. Nu går vi mot nya höjder.

Väl mött!

Magnus Fyrfalk
Innehållsproducent & Moderator