Det finns starka skäl att fortsätta investera i dina kundrelationer och ditt varumärke trots Corona-restriktioner. För det första har kanske dina konkurrenter tagit paus och väntar på bättre tider. För det andra har digitala event fördelar som inte ens live event kan matcha, så det finns egentligen ingen anledning att vänta.

Du som jobbar med, eller tar beslut om, varumärkesarbete och kundrelationer vet att kontinuitet är A och O. När andra ligger i vassen och väntar på att livet ”as we know it” ska komma tillbaka, har du nu en unik möjlighet att bjuda på upplevelser som stärker ditt varumärke och dina kundrelationer.

Det är klart att det ligger i mitt intresse att säga det här, tänker du. Men nu är jag helt ärlig; jag har själv sett vilken skillnad digitala kundevent gör hos de som vi har arbetat med det gångna året. Och många är förvånade över de fördelar som digitala event medför.

Du får ovärderlig information för beslut
Det digitala eventet innebär mer interaktion med deltagarna och ger mer dokumenterad feedback till din organisation. Här har du en fantastisk möjlighet att samla kunskap om dina kunders tankar om din service, dina produkter/tjänster eller ert samarbete. Deltagarna vågar utrycka sig i större utsträckning än vid live event. Anonymiteten ger fler spontana frågor och svar, och du får information som med stor sannolikhet kan hjälpa er att ta bättre beslut.

Ditt budskap blir mer kristallklart än någonsin
Om du tidigare hade svårt att få tillräcklig budget för förarbetet, är det en glädjande nyhet att det inte längre går att skära ner på planeringen. Nu, när event som tidigare kunde få ta dagar ska destilleras ner till ett fåtal timmar, krävs ett kärnfullt och engagerande innehåll. Inga talare kommer längre undan med 45 minuter-långa powerpoints. Här gäller finslipade Ted talks i kortformat. Tänk TV-sändning med en dramaturgi som trollbinder, underhåller och engagerar. Betydelsen av professionell innehållsproduktion under event har aldrig varit tydligare.

Kostnaden per deltagare blir väsentligt lägre
Vid digitala event styr förstås inte antalet deltagare budgetens storlek. Det blir därför en bra metod för att nå ut till många samtidigt. Dessutom finns eventet sparat för all framtid och kan återbrukas i till exempel din marknadsföring.

Vem vet hur länge vi måste låta våra kundmöten styras av mötesrestriktioner? Ingen förstås. Men det jag däremot vet, är att det finns starka argument för att inte strypa din normala satsning på kundrelationer och kundevent – även om de är digitala. 

Jag hoppas vi ses snart. Helst i verkligheten. Ta vara på dig till dess!

Kram,
Ola