Allt började med en Äventyrsö i Småland. I det enkla och naturnära uppstod mänskliga möten. Affärsrelationer stärktes av gemensamma upplevelser. Teambuilding var modeordet i en tid då högpresterande konsultföretag sökte metoder för att öka sin effektivitet.

För oss var det början på nära kundrelationer och insikten om att kreativa mötesformer utvecklar. Vi lärde oss tidigt betydelsen av att ’se’ människor och lära känna drivkrafter, att skapa engagemang, vara proaktiv och äkta. Liksom att bra relationer är grundläggande för all form av affärsverksamhet. På en ö i en skog i Småland lade vi grunden i Contrast. Med dessa byggstenar har vi lyckats bibehålla och utveckla vår position på eventmarknaden i 25 år.

Erfarenhet och ständig relevans är två framgångsfaktorer

I vår bransch är vi smått unika som har varit med så länge. I mitten av 90-talet var vi enbart en handfull företag som marknadsförde event i Sverige. Idag är det en ständigt växande bransch som omsätter 7 miljarder kronor.

Att lyckas och att fortsätta lyckas handlar enligt mig om att tillvarata erfarenhet och om att ständigt ha örat mot rälsen och nyfiket följa med sin samtid. Vår erfarenhet är definitivt en framgångsfaktor som gör att vi ständigt kan leverera kvalité. Men för att vara relevant måste vi också vara beredda på att ständigt förändra oss och vårt erbjudande. Genom att dela med oss av allt vi kan till unga talanger till branschen håller vi oss ständigt utmanade av nya insikter, tankar och idéer.

Jubileumsfest i omgjord ishall för IV Produkt som firade 50 år 2019.

Upplevelser förändrar attityder

Branschen har under årens lopp genomgått otaliga faser. Vi har gått från enkla teambuildingaktiviteter till avancerade innehållskoncept. Byråer har flyttat sina positioner och utvecklats till allt från kommunikationsbyråer, brand experience byråer och PR byråer. Vi står fast vid att vi är en eventbyrå som arbetar med upplevelser för att stärka relationer mellan människor och till varumärken.

”Vi är ett eventbolag som arbetar med upplevelser för att stärka relationer mellan människor och till varumärken.”

Klimatsmarta event är framtiden

Digitaliseringens ljuva tidsålder ställer krav på nya smarta kommunikationslösningar och effektivare arbetssätt. Samtidigt har det aldrig varit mer viktigt att mötas IRL som nu. Detta ställer extra höga krav på hållbara och klimatsmarta event som är den enskilt viktigaste punkten på allas agenda.

För att vara med och skapa klimatsmarta event, ställer vi krav på oss själva liksom på alla vi arbetar med; entreprenörer inom hotell, transporter, restauranger, teknik med flera. Vi hjälper våra uppdragsgivare att göra smartare klimatval genom att visa alternativ och det klimatavtryck som just deras möte medför.

I den processen utvecklas vi och hittar allt smartare lösningar som gynnar såväl klimatet som våra kunders verksamheter. För mänskligheten behöver fortfarande det mänskliga mötet. Det är i möten som viktiga relationer skapas, och det är i mötet vi kan överbrygga konflikter och nå samförstånd. Det är i mötet som vi utvecklas och nya idéer ser världens ljus.

Trendspaning: Så blir eventen 2020 (och de kommande 25 åren)

Framtiden var redan här 2019: De flesta av våra kunder har under året haft klimatfrågan högst på agendan. 2020 kommer vi att få se mer av smarta transportlösningar, mer vegetarisk och närodlad mat, fler digitala verktyg liksom schemalagd reflektionstid under konferensen. Samtidigt blir antalet möten per år färre, men däremot mer genomtänkta och med smartare produktioner som skapar engagemang och ger maximal avkastning. Att mäta sin klimatpåverkan och att klimatkompensera blir en hygienfaktor.

Vi på Contrast ser fram emot att möta 2020. Vi tänker kavla upp ärmarna och överraska med nya klimatsmarta och kreativa events. Hur eventen ser ut om 25 år har vi däremot ingen aning om. Men vem vet, kanske ses vi på en ö i Småland igen? Plötsligt känns naturnära upplevelser, fria från digitalt surr, riktigt rätt igen. Att satsa på 25 år till kanske är att ta i för mycket (själv fyller jag 75 år då, haha), men något som är säkert är att vi tänker ha jäkligt skoj på vägen, så vi tar i alla fall kurs mot 2044.

Med hopp om en bländande jul och ett riktigt gott 2020!

/Ola

 

Teambuilding på Äventyrsön 1995