Digitalt koncernmöte för Växjö Energi

När Växjö Energi för första gången provade att göra sin årliga konferens i digitalt format, var det många som överraskades av fördelarna med digitala möten.

Jag trodde inte att SÅ mycket interaktion var möjlig!”

Koncerndagarna är ett årligt tillfälle där Växjö Energi brukar samla personalen för att diskutera aktuella frågor, sätta upp milstolpar och skapa positiv energi framåt. När mötesrestriktioner våren 2020 tvingade företaget att göra sin årliga konferens i digitalt format, var det många som överraskades av fördelarna med digitala möten.

UTMANING. Inför den årliga konferensen 2020 hade Växjö Energi planerat att höja ambitionen ytterligare. De huvudsakliga målen som varje år genomsyrar mötet – att förmedla aktuell information, staka ut vägen framåt och stärka det interna varumärket – fanns förstås kvar men nu ville man även rikta fokus på ökad samverkan mellan avdelningarna. Växjö Energis Koncerndagar pågår vanligtvis under två heldagar, men som digitalt event komprimerade vi mötet till en heldag med sammanlagt 4 timmar effektiv sändningstid.

LÖSNING. Vi byggde vår grundidé på live-sändning i TV-format à la morgon-tv. Innehållsarbetet följde beprövad dramaturgi för att fängsla deltagarna och hålla deras engagemang på topp. Vi trimmade också varje talares manus och höjde energin i presentationerna med olika typer av inslag, bl a filmer och interaktion med deltagarna. En moderator ledde sändningen som en programledare i TV, och höll intervjuer med varje talare.

Inför koncernmötet hade vi producerat ett antal filmer med målet att öka personalens kunskap om företagets samtliga arbetsområden. Under förberedelserna hade också samtliga deltagare fått ladda ner en app som användes för att ställa anonyma frågor, medverka i tävlingar och delge sin åsikt i olika omröstningar. Mellan konferenspassen höll hälsoprofilen Leila Söderholm en uppskattad pausgympa.