Planeringen av årets event och konferenser är i full gång. Under 2019 hände mycket spännande som utmanar vår kreativitet, inte minst klimatfrågan som stod högst på varje agenda.

Här är några av de viktigaste trenderna som jag tror kommer att påverka hur vi planerar varumärkesupplevelser och möten IRL i år. Vad har du själv för tankar?

 

  1. Mer hållbara event och konferenser
    Klimatfrågan var överlägset mest diskuterad under 2019. Nu kommer vi att se effekterna av vässade miljöpolicys och hållbarhetsstrategier. Hotell som inte har en tydlig klimatpolicy, kommer att få uppleva en nedgång i antal bokningar. Vi kommer att beställa mer vegetarisk/vegansk och närodlad mat och ställa krav på minskat matsvinn. Att mäta sin klimatpåverkan och att klimatkompensera blir nu en hygienfaktor.

 

  1. Vi utmanar våra krav på snabba transporter
    En effekt av förra årets nya hållbarhetsstrategier och miljöpolicys är att vi får se mer klimatsmarta transportlösningar. Resan till och från ett event eller konferens står för den största delen koldioxidutsläpp och det är här vi kan göra störst skillnad. Tåget har fått ett uppsving, och vi kommer att ställa högre krav på miljövänliga bussalternativ och på samåkning till möten. Det betyder i sin tur ett uppsving för våra svenska leverantörer.

 

  1. Restiden blir konferenstid
    En effekt av övergången till klimatneutrala transportsätt, som tar längre tid, är att vi börjar se själva transporten som ett tillfälle för att hålla konferens eller arbeta på distans. Genom att utmana gamla vanor, hittar vi nya lösningar.

 

  1. Ännu mer interaktion och personligt engagemang
    Mötesformatet kommer att präglas av interaktion och kreativa workshops snarare än långa dragningar från scen. Mer än någonsin måste företag satsa på att engagera deltagarna, skapa delaktighet och energi. Vilket i sin tur kräver mer planering och skarpare innehåll. Här har vi i branschen mycket att tillföra i form av strategisk innehållsproduktion, kreativa mötesformat och proffsiga moderator.

 

  1. Mer VR, AR och digitala verktyg
    Med Virtual Reality, VR, kan vi engagera deltagare och förbättra deras totalupplevelse genom att t ex transportera dem till en annan värld eller göra virtuella turer. Augmented Reality, AR, kan t ex användas för interaktiva produktdemonstrationer, för att hjälpa deltagare att lära sig mer om varandra och nätverka enklare, för att underhålla och engagera. Mötesappen har funnits ett bra tag, men blir nu en självklarhet på alla konferenser och möten.

Önskar dig en god start på det nya året. Vi hörs!

/Ola