Alla har väl någon gång varit på en konferens där en föreläsare har levererat en euforisk knock-out. Efter en kort timme av nya insikter vill man, fylld av omåttlig energi, genast gå ut och förändra världen. Känns det igen? En föreläsare kan verkligen höja effekten av en konferens en extra nivå och hjälpa till att förmedla budskap på ett engagerande sätt. Men hur känner man igen en bra föreläsare? Och framför allt, var finns de?

I vår bransch möter vi ofta människor som förmedlar tankar, åsikter, kunskap och erfarenheter från sina egna liv. I dagligt tal benämner vi dem som föreläsare. En del är fullblodsproffs och lever nästan uteslutande på att vara ute på olika platser i landet och inspirera. Andra gör det som ett komplement till forskning, författarskap, ledarskap, och politiskt arbete.

En duktig föreläsare under en konferens innebär ofta en ansenlig investering. Generellt får man betala från 40 000 kr och uppåt för en namnkunnig inspiratör som proklamerar ett budskap under en till två timmar. Inte sällan hamnar priset på närmare 75 000-100 000 kr. Då är det naturligtvis oerhört viktigt att det blir bra, dvs att man får ut exakt det som var målsättningen. Kanske vill man ge ny kunskap, nya verktyg inför en uppgift eller nya insikter inom ett specifikt ämne.

Att en föreläsare ska flytta berg och ändra attityder i grunden är det nog ingen som direkt förväntar sig. Men det kan ge en rejäl skjuts framåt i en specifik riktning för att förstärka ett mötes budskap, driva på en attitydförändring i företaget eller skapa någon annan form av nystart.

 

Vad kännetecknar en bra föreläsare?

Enligt min mening handlar det först och främst om föreläsarens förmåga att identifiera rätt innehåll för föreläsningen. Budskapet ska vara knivskarpt, rakt på och omöjligt att feltolka. Det låter självklart, men jag har varit på en hel del föreläsningar där jag tycker jag att budskapet har varit för generellt. Då blir det svårt att kännas sig riktigt engagerad. Det griper liksom inte tag i hjärtat. Förutom att innehållet ska ge inspiration också det vara underhållande. Fast här gäller det att hitta rätt balans – ibland tenderar vissa inspiratörer att bli för ”roliga”. När föreläsaren är alltför fokuserad på att få publiken att skratta, är det lätt att tappa bort budskapet.

En duktig föreläsare är fenomenal på att ”bygga upp” föreläsningen. Det finns en tydlig plan som har till syfte att engagera – från inledningen, genom föreläsningen, fram till slutet där man knyter ihop säcken och lämnar åhörarna fyllda med nya energi och entusiasm. Jag har lyssnat på några föreläsare som har varit helt fantastiska i det här avseendet. Vid slutet har det känts som när man slår ihop en riktigt bra roman efter att ha läst klart sista sidan. De olika delarna i föreläsningen bildar fundamenten för en rungande avslutning. Alla föreläsare planerar sin början och sitt slut, men alla behärskar inte tekniken till fullo.

” Vid slutet har det känts som när man slår ihop en riktigt bra roman efter att ha läst klart sista sidan.”

För det tredje bör man titta på hur föreläsare använder presentationsverktyg. Det är trots allt väldigt få föreläsare som klarar av att stå rätt upp och ned på en scen utan hjälpmedel och ändå fånga publikens uppmärksamhet. Powerpoint kan vara bra, men det kan också vara ruggigt dåligt om man använder det fel. Många bilder kan vara bra för att illustrera och förstärka, men det kan också distrahera. Det finns föreläsare som gör det enkelt för sig och levererar bilder på löpande band, men effekten blir att de vattnar ur budskapet. Att förstå möjligheten med (och effekten av) olika presentationstekniker kan lyfta en föreläsning. Att kombinera olika verktyg, som t ex powerpoint, whiteboard och fysiska föremål, kan skapa en oerhörd dynamik.

Slutligen vill jag slå ett slag för föreläsare som vågar interagera med sin publik. Det är kanske överkurs, men det gör det hela till en levande föreställning mer än en föreläsning. Åhörarna förvandlas till deltagare och blir en del av budskapet. Ett större personligt engagemang och deltagande ökar också inlärningsgraden och gör det enklare att förstå och ta till sig det tänkta budskapet.

 

Så väljer du rätt föreläsare till konferensen

När man googlar efter föreläsare får man ett enormt urval att välja mellan. Det är allt från sportpersonligheter, överlevare och äventyrare till framstående företagare och forskare, Så hur väljer man rätt föreläsare?

1. Sätt ett tydligt syfte med föreläsningen. Vad vill ni få ut av den? Utgå från det syfte och målsättningar som ni har med konferensen. Ofta kan man få duktiga föreläsare att anpassa sitt budskap inom vissa ramar, så att det passar bättre till det ni vill få ut av mötet. Var inte rädd att ta den diskussionen.

2. Be om fler än ett förslag på föreläsare. Välj ut ett antal som kommunicerar på ett sätt som passar målgruppen och har en scenpersonlighet som de kan uppskatta. Begär gärna referenser eller be någon som jobbar professionellt med möten om förslag.

3. Var noga med att få en talare som är engagerad. Be om minst ett förmöte, IRL eller via Skype/telefon, innan föreläsningen för att säkerställa att ni är överens om budskapet och för att berätta om förväntningar, organisationens utmaningar eller liknande.

4. Begär en tydlig offert så att du ser vad som ingår, men också vad som tillkommer. Var noga med att läsa föreläsarens krav på utrustning i lokalen.

Till sist vill jag bara säga: Kom ihåg att stora upplevelser skapar starka relationer. Både till ditt varumärke och mellan deltagarna. Rätt föreläsare lyfter upplevelsen av mötet, stärker engagemanget hos deltagarna och gör effekten av din konferens större.

Lycka till!

/Ola

PS. Kelly Tainton (på bilden) är en av mina personliga favoritföreläsare, som gjorde stort intryck på mig. Det har gått så långt att mina kollegor har börjat himla med ögonen så fort min upplevelse kommer på tal – jag är fortfarande helt ”blown away”!

 

Foto: Kelly Tainton