HIABs säljboost

Bakgrund 

Hiab är världsledande inom lasthantering, främst kranar på lastbilar, och är verksamma i över 100 länder. För ett par år sedan påbörjade man en viktig omstrukturering av verksamheten, och resultatet av förändringsarbetet började nu visa sig genom ökad konkurrenskraft. Hiab kände att det var dags att samla alla sina agenter och säljare från hela världen för att boosta dem inför det kommande verksamhetsåret och inför den kommande internationella branschmässan i Tyskland.

”Vi vill göra ett event där vi lanserar våra nya kranmodeller och ger våra agenter och säljare bästa möjliga förutsättningar att göra ett riktigt bra säljarbete. Samtidigt, nu när de stora förändringarna är genomförda, vill vi att de ska känna att vi är tillbaka på banan!”

Lösning 

Vi bjöd Hiabs agenter och säljare från världens alla hörn till hemstaden Hudiksvall för ett späckat 3-dagars-event. Där fick deltagarna bl a vara med om en storslagen invigning av företagets nya testlabb; beskåda en catwalk med årets nya lastbilskranar som premiärvisades till rock’n’roll- musik; lära känna storsäljarna som avtäcktes på bilsalongsmanér; prova produkterna på en testbana; och delta i workshops och talk-shows för att byta idéer och lära mer om de nya produkterna och företagets framtidsplaner.

För att ytterligare stärka relationerna på ett otvunget och lättsamt sätt lät vi huvuddagens supé gå i äkta rock’n’roll-anda med budskapet ”Black is Back” (en ordlek på Hiabs signaturfärg svart, som alla kranar bär, i kombination med AC/DCs album ”Back in Black” från 1980). Varje deltagare fick en peruk, tatueringsärmar och en speciellt framtagen ”Black is Back”-tshirt att bära under middagen. Utklädning är ett väl beprövat koncept som, trots sitt lekfulla uttryck, har en seriös betydelse. Utklädning ger möjligheter att knyta relationer över gränser som normalt är svåra att överbrygga, som ursprung, ålder och titlar. Samtliga 200 deltagare engagerade sig i temakvällen och visade att de alla ville vara en del av Hiab och gemenskapen.

Resultat 

Eventet är ett skolboksexempel i att stärka och utveckla relationer, både mellan människor och mellan människor och ett varumärke. Agenterna och säljarna fick den kunskap de behövde för att göra att bra arbete, medan Hiab bevisade att man är en seriös, innovativ och pålitlig leverantör.

Hiab förstod redan under eventet hur betydelsefullt det här nya initiativet skulle komma att bli. Och vilket resultat det blev. När mässan i Tyskland var över åkte Hiab hem med ett fyllt orderblock!

Och än en gång fick vi själva bevis för att investeringar i personliga relationer och varumärkesbyggande ger stor utdelning på relativt liten insats.