HIABs globala säljboost

Hiab kom till oss med två utmaningar: ”Vi vill göra en intern produktlansering som boostar försäljningen. Dessutom vill vi få personalen att känna stolthet över varumärket igen”. Utifrån företagets kärnvärden skapade vi ett utbildningsprogram som, vid sidan av kunskap, gav varumärkesupplevelser i varje detalj. Resultatet slog alla förväntningar: Kostnaden för omställning av produktionen sänktes med två tredjedelar (66%). Varumärkesarbetet inspirerade personalen att ordna egna kundevent världen över.

Hudiksvall, Sverige Övrigt kul

Hiab ville göra en intern lansering av en helt ny linje kranmodeller för sälj- och marknadspersonal världen över. Ledningen ville att lansering skulle ge eftertryck - det var viktigt för Hiab att stärka varumärket och bevisa att företaget är på väg tillbaka som marknadsledare. Det var också viktigt att ge personalen bästa möjliga förutsättningar för att kunna rivstarta försäljningen. Vi skapade ett koncept med fokus på utbildning och produktkunskap, men levererade innehållet på ett sätt som samtidigt stöttade det varumärkesstärkande målet. Huvudbudskapet summerades i en eventslogan: ”Black is Back” (svart är tillbaka). Färgen ”svart” syftar på Hiabs signaturfärg som pryder samtliga produkter och skiljer dem tydligt från sina konkurrenter. Det är en färg som man är mycket stolt över; bl a görs lackeringen enligt en unikt framtagen process. För att stärka varumärket byggdes konceptet utifrån Hiabs kärnvärden: Genuina - Omtänksamma - Pålitliga - Innovativa.

"Vår försäljning satte fart i omfattning som vi tidigare aldrig upplevt."

Eftersom deltagarna skulle stå i fokus under hela eventet, arbetade vi med ett stort mått interaktion i föreläsningar, diskussioner och produktdemonstrationer. TV-studioformatet med live-kamera skapade ett uppskattat engagemang; deltagarna kände att Hiab är måna om deras frågor och input. Diskussioner i workshops under ledning av moderator var också ett sätt att öka engagemanget hos deltagarna. Dessutom, genom att förbereda framträdanden med ledningspersoner med talarcoachning och redaktionellt arbete kunde vi ytterligare öka varumärkesupplevelsen. Under den gigantiska catwalken lade vi till inslag av humor för att höja upplevelsen. Efter showen fick deltagarna fritt ”klämma och känna”, dvs titta närmare på alla nya kranar, testköra dem och ställa frågor.