Att starta upp efter semestern med ett gemensamt avstamp, gärna på annan ort, ger inte bara extra energi i den egna organisationen; det sätter strålkastarljus på årets nya mål, stärker varumärket internt och skapar viktiga relationer mellan individer. Vi, som varit med sedan tiden före Event-branschens födelse, kallar succéformatet för kick-off.

Jo då, det är lika bra att vi erkänner: Även vi har en gång i tiden stått i Sveriges skogar för att hålla reda på poängställningar i yxkastning och servera grillad fläskkarré. Det var kick-off på 90-talet. Men mycket har hänt sedan dess, som i alla branscher. Numer har en lyckad kick-off ett tydligt syfte och en klar koppling till verksamheten.

Här är våra topp-5-anledningar varför varje företag borde göra kick-offen till ett återkommande inslag.

1. Lär av det gångna året

Revidera året som gått och använd erfarenheterna som en katapult för det kommande. Passa på att uppmärksamma, och kanske också belöna, individer och framgångar. Diskutera öppet misstag eller luckor som kan förbättras, så får du ovärderlig feedback, hittar kreativa lösningar och vänder nederlag till framgång.

2. Sätt fokus på de nya målen

Det ges inte bättre tillfällen för ledningen att grundligt, i lugn och ro, berätta vad man vill åstadkomma under det kommande året – och framför allt förklara varför. När dina anställda verkligen förstår vart ni ska och hur viktig handlingsplanen är – och vilken roll de själva spelar – ökar förstås sannolikheten för att ni ska nå målet. Förståelsen ger varje individ en personlig relation till varumärket, som inte är oviktig. Ju starkare den relationen är, desto bättre varumärkesupplevelse kommer dina anställda sedan att förmedla till dina kunder.

3. Utbilda

Konferenser används traditionellt för att utbilda i nya rutiner, nya produkter, system eller verktyg. Men rätt planerad kan den också skapa situationer där anställda får möta ledningspersoner öga-mot-öga, ställa frågor och diskutera ämnen som de tycker är viktiga. Ju mer företagsspecifik kunskap anställda får tillbaka, desto mer kommer de att känna sig delaktiga i ditt lag och representera ditt varumärke bättre. 

4. Motivera

Att få erkännande från ledningen och dela upplevelser med kollegor, skapar en gruppdynamik som gör samarbetet i vardagen effektivare – och roligare. När individer delar ett mål (och verkligen förstår det) eller en tro på ett gemensamt varumärkeslöfte, då ökar prestationen i gruppen, produktiviteten stiger, och företagsandan stärks. Och som resultat bör förstås ditt företags resultat också öka.

5. Medarbetarna <3 företaget

Det är lika viktigt att skapa känslomässiga relationer mellan ditt varumärke och dina anställda, som det är att skapa relationer mellan ditt varumärke och dina kunder. Kick-offer är ett sällsynt tillfälle där man också får tid för informellt umgänge. Utnyttja den tiden väl. Se till att alla får känna glädje, gemenskap och stolthet. Bäst resultat får du om ni planerar umgängestiden ordentligt. Gemensamma aktiviteter är utmärkta för att väcka positiva känslor. Och är de välorganiserade, kan du också klämma in andra nyttiga mål som att nå ut med kunskap, förmedla företagskultur eller värderingar.

Våra populäraste månader för kick-offer är januari och augusti/september. Vi har ännu några öppningar efter sommarsemestern om du vill ge verksamheten extra energi. Kontakta mig eller mina kollegor för förslag.

Vi hörs!

/Ola